vad jag har ätit i veckan #18

Hej alla finisar. Hoppas ni haft en bra helg, det har jag haft i alla fall. Idag är det ju söndag så låt oss ta en kik på va jag har ätit i veckan.
 
Söndag: Nudlar med räkblandning. Koka ett paket risnudlar utefter intruktionerna. Under tiden fräser du en gul lök tillsammans med lite riven ingefära och några pressade vitlöksklyftor. Tillsätt sen en påse babyspenat och en deciliter grädde. Låt det koka ihop innan du häller i en burk med räkor. Låt dessa bli lite varma och servera sen med nudlarna. Jättegod och snabb middag!
 
Måndag: Nöt- och morotspasta. Koka valfri pasta. Riv tre morötter grovt och hacka en gul lök. Krossa någon deciliter cashewnötter och rosta sen i torr stekpanna i någon minut. Tillsätt lite rapsolja och häll i morötterna och löken. Låt fräsa i några minuter innan du blandar ner en creme fraiche med tomat- och basilikasmak. Späd med lite mjölk och smaka av med salt och peppar. Ursprungsreceptet kommer från Mera Vego men bytte ut hasselnötterna mot cashew eftersom jag tycker det är godare. Så himla, himla gott!
 
Tisdag: Sojabönscarbonara. Koka pasta, när det återstår 2 minuter av koktiden häller du i 250 g sojabönor. Hacka en gul lök och stek i olja i några minuter. Blanda sen ner 2 dl grädde, 2 dl vatten och en halv grönsaksbuljongtärning. Låt koka i ungefär 5 minuter. Riv 1 dl parmesan och blanda ner hälften i såsen. Häll av pasta och bönor och blanda sen med såsen. Rör ner fyra äggulor och låt det bli varmt. Servera med halvera körsbärstomater och resten av den rivna osten. Trodde denna middag skulle bli godare än den blev, vart lite besviken även fast det var fullt ätbart.
 
Onsdag: Ostquesadillas med mosad avokado. Följde Nastasjas recept som ni hittar här. Superlätt och supergott!
 
Torsdag: Chorizotaco. Slanta chorizo (jag körde vegochorizo men det gör man ju som man vill), hacka en rödlök och dela en liten zucchini i mindre delar. Stek korv, zucchini och hälften av löken i lite smör. När korven är färdigstekt lägger du upp valfri mängd i ett tortillabörd, lägger på lite delade valfria tillbehör (jag hade körsbärstomater,  resten av löken, fetaost och avokado) och sen rullar du bara ihop och äter.
 
Gjorde dessutom en sås till på creme fraiche och pressad vitlök men råkade visst ha en en klyfta eller två för mycket. Den vart så stark att det nästan brändes i munnen och det smakade fortfarande vitlök när jag vaknade dagen efter, haha.
 
Fredag: Quinottolasagne med qournfiléer. Jag följde Alicias recept som ni hittar här. Bytte dock ut kycklingen mot qournfiléer och struntade i pancettan. Helt okej middag, men inte så fantastiskt som jag trodde det skulle vara.
 
Lördag: Pulled Pork med klyftpotatis och tzatziki. Var så extremt bakis hela dagen så när vi skulle åka och handla mat inför mellon var klyftpotatis och sås det enda jag ville ha. Köpte även pulled pork och sallad till vilket var tur kanske, haha. Supergott vart det i vilket fall som helst.
 
Veckan som kommer nu blir det projekt äta-ut-frysen-inför-flytten. Ska bli kul att komponera ihop lite middagar utefter vad vi har hemma.
Recept, Ätbart | |
#1 - - Veronica Wallgren:

Pulled pork är verkligen så gott!

Svar: Ja, det är supergott :)
Amanda Martinsson

Upp