recept: filmjölksbröd

Vi hade ett paket filmjölk över i kylen som varken jag eller David var särskilt sugen på att äta upp, istället bakade jag världens lättaste och godaste bröd på det. Filmjölksbröd går superfort att göra och kräver inte mycket arbete. Testa vetja!
 
Till en hel limpa behöver du:
3,5 dl rågmjöl
3 dl grahamsmjöl
¾ dl socker
¾ sirap
1 tsk bikarbonat
1,5 dl russin
4 dl filmjölk
 
Blanda ihop alla torra ingredienser i en stor bunke. Tillsätt sedan de blöta ingredienserna och blanda tills det bildat en kletig deg. Smörj och bröa en brödform och häll över degen i den. In i ugnen i ca 40 minuter, 200 grader. Limpan ska vara fuktig men inte kletig när den är klar. Börjar ytan bli bränd så lägg på folie.
 
 
Recept | |
#1 - - Linnéa:

Detta såg fantastiskt ut! Tror faktiskt att jag aldrig har bakat bröd i hela mitt liv (?!) så det kanske är på tiden att testa ett recept?

Svar: Ja, gör det! :) det här är brödet är så lätt och smidigt att göra också. Ingen jästid eller annat som behöver göras. Bara röra ihop och sen in i ugnen liksom :)
Amanda Martinsson

#2 - - Sandra:

Åh, det låter ju såsåsåsåSÅ gott! Måste baka filmjölkslimpa snart :)

Svar: Det är ju såsåsåså gott ^^ så det tycker jag absolut att du ska göra :)
Amanda Martinsson

Upp