hur en dag på jobbet kan se ut

Jag tycker själv det är kul att se vad andra gör på jobbet och hur en dag kan se ut, därför tänkte jag faktiskt dela med mig av en dag som förskollärare. Vi har ju dock ganska varierande dagar men det här är ett exempel på hur en dag kan se ut när jag öppnar.
 
06.00 - Klockan ringer och jag går upp för att göra mig iordning. Ungefär såhär pigg är jag då.
 
06.30 - Låser upp tillsammans med en kollega, och börjar ta emot barn.
 
08.00 - Dags för frukost! Vi har sånhär lyxig frukostbuffé varje dag. En sorts gröt, flera sorters youghurt och fil, olika flingor och hemmagjord granola och te+kaffe hämtar vi här uppe. Sen finns det även hembakat bröd och olika sorters pålägg på en annan bänk. En eller två gånger i veckan får vi dessutom ägg, varm choklad och/eller juice. Kommer sakna vår kokerska så himla mycket när jag flyttar...
 

09.00 - Dags för morgonmöte. En pedagog från varje hemvist går lite snabbt igenom om det är något vi behöver veta för dagen. Sen är det bara att fortsätta ta emot barn.
 
09.30 - Hos oss får den som är tidig ha valfri aktvitet med valfritt antal barn (under tiden har de andra samling). Jag har kört Mini-Röris nu i ett par veckor vilket är som ett lättare gympapass. Jättekul tycker jag och mina två-åringar.
 
10.30 - Efter aktivitet/samling är det frukt och sen hjälper jag dem ut innan jag går på rast. Brukar försöka läsa lite under rasten.
 
12.00 - Efter min rast hjälper jag barnen in igen innan jag går och dukar fram mat till lunchen. Prick klockan 12 äter vi och det är alltid så himla god mat (+ att vi vuxna har en egen salladsbuffé med massa gott). Är dock yrkesskadad och äter alldeles, alldeles för fort.
 
12.30 - Jag har hand om madrassvilan. Sitter helt enkelt i ett ganska mörkt rum och väntar på att barnen somnar. Livsfarligt när man själv är ganska trött kan jag säga. Har hänt mer än en gång att jag nickat till, haha. När alla somnat går jag upp och hänger med barnen som är vakna.
 
14.00 - Slutar för dagen. Älskar att öppna, man får så himla mycket tid till annat på eftermiddagen.
Personligt | |
#1 - - Sandra:

Roligt att få hänga med en dag såhär! Jag älskade också att öppna för att sluta 14.00 gör ju alla människor glada :D Mitt sista halvår på förskolan fick jag dock alla överblivna tider och varje fredag både öppnade jag och stängde vilket innebar ett pass på 06 - 18. SÅDÄR roligt alltså.

Svar: Ja, helt underbart att sluta så tidigt ^^ 6-18 låter dock mindre trevligt...
Amanda Martinsson

#2 - - Pernilla:

madrassvilan är nog det enda jag saknar med att inte jobba som barnskötare längre, det var fint det ;)
och det här med att sluta tidigt, folk frågar mig hur jag orkar gå upp så tidigt varje dag nu när jag jobbar som konditor, men fy fabian vad gött det är att sluta 13-14 tiden varje dag! sovmornar sover du ju ändå bara bort tänker jag!

Svar: Haha, madrassvila är som att få betalt för att slappa en stund ^^ håller med, hellre börja tidigt så man kan få gå hem tidigare. Dom dagar jag stänger jobbar jag 10-18.30 och då känns det som att man hinner med så mycket mer för dagen.
Amanda Martinsson

#3 - - lovisa:

roligt inlägg! känner igen upplägget överlag, men morgonmöte var något nytt. har ni det varje morgon? har för mig vi hade det nån gång i veckan, om ens det. blir lite osäker nu. vill också tillägga: så himla NAJS med en förskola med BRA mat. så himla viktigt!!

Svar: Japp, morgonmöte har vi varje morgon. Går bara snabbt igenom dagen så tar inte mer än max 5 min. Sen har vi veckomöte varannan vecka med chefen som är 1 h långt där viktigare saker tas upp :) Alltså våran kocka är så sjukt grym! Att maten lagas på plats och inte skickas tror jag gör mycket
Amanda Martinsson

Upp