boktips från februari

I februari snittade jag ungefär en bok i veckan. Helt okej ändå, men ska jag nå mitt mål på 60 böcker i år får jag försöka läsa lite mer. Men till boktipsen:
 
Första boken jag läste var Ugly Love av Colleen Hoover. Boken handlar om Tate som flyttar in i sin brors lägenhet för att börja studera. Under hennes första kväll där träffar hon Miles, en vän till hennes bror och som dessutom bor på andra sidan korridoren. Det slår genast gnistor mellan Tate och Miles men Miles har två krav för att kunna fortsätta träffa Tate, fråga aldrig om det förflutna och förvänta dig aldrig en framtid.
 
Jag började läsa Ugly Love i tron om att det skulle vara en fin kärlekshistoria (i stil med Slammed av samma författare) och gissa om jag blev förvånad när jag insåg att detta är en bok i samma stil som 50 shades of Grey men utan bdsm. Skillnaden är dock att den här boken har lite mer djup, man får pusselbit för pusselbit veta vad som hänt Miles och det är mer känslor involverade än i 50 shades (fick jag iallefall för mig när jag läste). Jag tycker om Hoovers berättarstil och på det stor hela är det faktiskt en riktigt bra bok, även utan allt sex.
 
Bok nummer två jag läste ut var Adorkable av Sarra Manning. Boken handlar om Jeane som driver den populära bloggen Adorkable samtidigt som hon försöker ta sig igenom skolan, och Michael Lee, en av skolans mest populära killar. De har inget mer gemensamt än sina otrogna ex men ändå dras de till varandra och inleder en fling.
 
Denna bok har jag hållt på att läsa sedan jag var på Kap Verde i december, därför var jag lite tveksam till att ta med den som boktips. Till slut valde jag ändå att gra det för det är faktiskt en ganska rolig och söt berättelse, även om den inte fick mer än medelbetyg av mig på Goodreads. Det finns en hel del jag stör mig på i hur karaktärerna tänker och beter sig. Men samtidigt så är det väl lite så det var när man var i den åldern (#börjarbliförgammalförattrelateratilltonårsdrama). Som jag sa innan så är den lite smågullig men riktar sig mer till yngre läsare.
 
Komma fram är den svenska översättningen av Rainbow Rowells Landline. Boken handlar om Georgie som bor i ett hus tillsammans med sin man och sina två barn. När Georgie är tvungen att stanna hemma i stan över jul för att jobba medan resten av familjen åker iväg känner hon hur hennes äktenskap börjar knaka i fogarna. Hon klarar inte att sova hemma utan sover istället i sitt gamla rum hemma hos sin mamma. Där hittar hon sin gamla telefon som hon en kväll använder sig av för att ringa sin man, Neal. Enda problemet är att hon inte alls hamnar hos sin man i nutid utan samtalet leder till en ung Neal. Har Georgie hittat ett sätt att kunna ändra på det förflutna?
 
Jag hade ingen aning om att denna bok skulle innehålla overkliga inslag när jag först började läsa, utan jag trodde det skulle vara en helt vanlig contemporarybok. Men måste säga att jag älskade den twisten! Boken är supermysig och dessutom väldigt lättläst. Absolut en bok jag rekommenderar.
 
Bok jag läst och inte rekommenderar:
Inte min cup of tea helt enkelt...
Böcker | |
#1 - - Ida:

Bra tips! Ska utan tvekan kolla in dessa :)

Svar: Ja, gör det :)
Amanda Martinsson

#2 - - Sandra:

Var lite sugen på att klicka hem den boken av Rainbow Rowell på rean men så blev det ändå inte så. Nu blev jag ju sugen igen :P

Svar: Jag passade på att låna den på bibblan när jag hittade den där :) men tycker du ska läsa den, supermysig ^^
Amanda Martinsson

Upp