salt choklad- och kolapaj

Förra veckan gav jag mig på att göra denna mäktiga goding. En paj med kakao i pajskalet, kolafyllning och toppad med chokladganache. Man orkade inte äta några större mängder kan jag ju säga, utan denna paj kan man med lätthet fördela ut under några dagar. Men nu till receptet!
 
Pajdegen gör du såhär:
3,5 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
0,25 tsk salt
1,25 dl strösocker
110 g smör skuret i mindre bitar
1 ägg
2 msk kallt vatten
1 tsk vaniljessens
 
Blanda ihop de torra ingredienserna och nyp sen snabbt ner smöret. Tillsätt ägg, vatten och vaniljessens, knåda ihop en deg. Täck med plast och ställ in i kylskåpet i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader. Tryck ut degen i en springform som är 22-24 cm i diameter. Klä kanterna med folie så att inte degen säckar ihop under gräddningen (jag hoppade över det här steget för att jag inte fattade vart man skulle klä med folie=mitt skal sjönk ihop, jag tryckte dock ut det igen medans det fortfarande var varmt). Nagga bottnen och grädda mitt i ugnen i ungefär 20 minuter. Låt svalna något.
 
Kolan gör du såhär:
2,5 dl strösocker
2,5 dl vatten
2,5 dl vispgrädde
140 g smör
2 tsk salt
 
Börja med kolan medan skalet står i ugnen. Koka socker och vatten i en kastrull tills det blir gyllenbrunt, rör så lite som möjligt. Tillsätt sen grädden försiktigt och koka i ytterligare 10-20 minuter. Kolan ska ha en temperatur på 115-120 grader. Rör då ut smöret i kolan och blanda ner saltet. Häll över kolan i pajskalet och ställ in i kylskåpet så den hinner stelna något (för även om det inte ser ut som att den kommer göra det så gör den det om den nått rätt temp).
 
Till sist gör du chokladgachen såhär:
1,25 dl vispgrädde
125 g mjölkchoklad
 
Hacka chokladen i mindre bitar. Värm upp grädden i en kastrull och häll sen i chokladen och låt den smälta medans du rör. Låt det sen svalna något innan du häller det över kolan. Låt den stå minst 2 timmar i kylskåpet innan du serverar med lite flingsalt.
 
 
Recept, Ätbart | |
#1 - - Sandra:

Åh, nej jag dör, så gott!

Svar: Livsfarligt god var den :)
Amanda Martinsson

#2 - - Dixi Wonderland - Toppbloggare hos Vione:

Men lägg av va gott! Serious dreglar här hemma xD

Svar: Supergod var den :)
Amanda Martinsson

#3 - - Nike - inredning, trender och studentliv:

Dör så gott det ser ut! Vet vad jag ska mumsa på i helgen i alla fall :):)

Svar: den var supergod :)
Amanda Martinsson

#4 - - Maja:

Det där lät ju gudomligt gott. Choklad och flingsalt alltså, så himla bra kombo!

Svar: Det var himla gott! :)
Amanda Martinsson

Upp