vad jag har ätit i veckan #15

Söndag: Åt en sötpotatisgröt gjord på riven sötpotatis, saffran och kokosmjölk. Tråkigt nog vart det inte gott alls... Fick i mig kanske tre skedar innan jag gav upp och åt mackor till middag istället.
 
Måndag: Gjorde en sallad med bulgur och massa annat gott. Följde Lovisas recept nästan till punkt och pricka. Bytte bara ut couscousen mot bulgur, hade babyspenat istället för ruccola och hoppade över kidneybönorna.
 
Tisdag: Stekte vegobitar i teriyakisås och åt med äggnudlar och grönsaker. Snabbt och gott!
 
Onsdag: Krämig ärtpasta med ost. Kokade ärtor och mixade sen två tredjedelar av dem tillsammans med lite kokvatten, smält smör och pressad vitlök. Rörde ner en näve Västerbottenost och serverade med spaghetti.
 
Torsdag: Quornfilé med ostsås. Stekte en quornfilé som jag sen la på en bädd av tinad bladspenat. Hällde på en sås av havregrädde, vitvinsvinäger, salt och pressad vitlök och strödde sen lite riven Västerbottenost över (skulle egentligen vara parmesan men hade riven Västerbottenost kvar från gårdagen). Till sist in i ugnen tills osten smält. Åt alltsammans med lite kokt broccoli.
 
Fredag: Frasiga knyten med nudelsallad. Skulle gjort krabbknyten men hittade ingen krabba i affären så det fick bli kallrökt lax istället. Blandade helt enkelt strimlad lax med finhackad salladslök och några matskedar sweet chili-sås. Sen skärde jag ut lagom stora rutor smördeg av en färdig deg. Fördelade ut laxröran på och nöp ihop dem till små knyten. Efter det slängde jag in dem i ugnen i 15-20 minuter. Till dem gjorde vi en nudelsallad på risnudlar, salladslök, rädisor, gurka, salladsärtor, chili och fetaost. Till sist gjorde vi en dressing av soja, sweet chili, ingefära och olja.
 
Lördag: Jag och David var ute och åt på Somm i Göteborg. Sååå bra restaurang som jag tänker skriva mer om i ett eget inlägg. Iallefall så åt jag deras pärlhöna med friterad savoykål, grönkålschips och tryffelmajonäs. Alltså OMG, det här kan nog vara bland det godaste jag ätit i hela mitt liv. Hade kunnat leva på endast denna rätt sju dagar i veckan.
 
Har ni ätit något gott i veckan?
Recept, Ätbart | |
#1 - - Cassandra Haraldsson:

Ser supergott ut!

Svar: Det mesta var gott också :)
Amanda Martinsson

#2 - - FREEDOMtravel:

Oj, det ser gott ut allting! Vi är inte vegetarianer, men tänker ibland att vi vill laga mer vegetariskt... men är inte särskilt bra på det. Det blir en hel del goda vegetariska soppor ibland, men inte så mycket annat...

Svar: Jag är inte heller vegetarian men försöker äta mestadels vegetariskt nu för tiden. Finns sååå himla mycket goda rätter :) Kan tipsa om boken Mera vego av Lisa Bjärbo och en till jag inte minns namnet på för lättlagade och goda recept. Finns på årets bokrea för under hundringen ^^
Amanda Martinsson

Upp