vad jag har ätit i veckan #14

Vi rivstartar denna matsedel på en gång. Söndag förra veckan firade vi Davids mamma med att gå och ut och äta. Jag beställde en hamburgare med tryffelmajonäs, stekt svamp, picklad rödlök med mera. Dog lite, så god var den.
 
Måndag: Lagade till en enkel sojafärsgratäng. Man bara kokar ris och lägger i botten på en ugnsform. Steker färsen och lägger över riset, och till sist blandar man grädde med sweet chili-sås och häller över det hela. In i ugnen i ungefär 15 minuter och sen är det klart!
 
I tisdags åt vi en bulgursallad med kikärtor och jordgubbar. Stekte lite halloumi och åt tillsammans med det hela. Kändes sååå somrigt.
 
På onsdagen lagade jag till en bbq-bun med oumph"kött". Alltså hur gott?! Receptet på det här får ni senare i veckan. Det var alldeles för gott för att inte dela med sig av.
 
I torsdags hade jag bestämt träff med några fina bruttor inne i stan för att äta på Pinchos. Svamprisotton och sötpotatispommesen är standard när jag är där.
 
Fredagen bjöd på pretzel- och cashewpanerad kyckling i ugnen. Detta åts med jordgubbs- och avokadosalsa, smält brieost och en dressing gjord på bla dijonsenap och honung. Hela recepet hittar ni här. Bytte dock ut valnötterna mot cashew för att jag tycker det är godare.
 
I lördags kollade jag på melodifestivalen med Michaela och vi lagade även mat tillsammans. Vi köpte en färdig grytbas med grön curry och kokosmjölk som vi ville använda. Så vi stekte på massa grönsaker tillsammans med lite ingefära, hällde på lite sojafärs som fick steka med. Sen hällde vi på grytbasen tillsammans med lite fisksås och lät det koka ihop. Innan servering smakade vi av med citronjuice, salt och peppar och hällde på sjögräsnudlar och groddar så det precis bara hann bli varmt. Det hela blev riktigt gott.
 
Hur har eran matvecka varit? Har ni testat något nytt?
Recept, Ätbart | |
#1 - - Emma -Merakibeauty.se:

åh vad allt ser gott ut :)

Svar: det var det också ;)
Amanda Martinsson

#2 - - Maja:

Ååh så gott!!!

Svar: Det var väldigt gott :)
Amanda Martinsson

#3 - - a n n i k a:

Mumsigt :D

Svar: Ohja ^^
Amanda Martinsson

Upp