lilla boklistan

 
Jag älskar att läsa och tänkte därför göra en bokrelaterad lista. Denna hittade jag hos Chrissy.
 
1. Vilken bok läser du just nu?
Just nu parallell-läser jag Landline av Rainbow Rowell och The Young Elites av Marie Lu här hemma. Samtidigt läser jag Hypnotisören av Lars Kepler under mina raster på jobbet. Gillar att ha lite olika böcker att välja på när jag ska sätta mig ner och läsa. Ibland är man ju inte alls sugen på den typ av bok man kanske plockade upp först och då är det väldigt skönt att kunna byta till något annat i någon annan genre.
 
2. Vilka tre böcker tror du att du kommer läsa härnäst?
Sophies historia av Jojo Moyes drog jag i månades tbr-jar så den ligger på kö, har dessutom lånat Uppstigandet av Karen Bao på bibblan så den behöver jag läsa. Men efter dessa så är det ganska öppet, blir kanske Sju dagar kvar att leva av Carina Bergfeldt som jag varit sugen på ett bra tag.
 
3. Varifrån hittar du böcker du ska/vill läsa?
Oftast genom tips på andra bloggar, ibland blir jag tipsad av kompisar (men det är inte så ofta, brukar ha en tendens att ha läst det mesta folk tipsar mig om), men ja olika bloggar kommer nog nästan alla mina boktips ifrån.
 
4. Favoritplats att läsa på?
I lägenheten är det antingen i ena soffhörnet eller sittandes i sängen. Annars tycker jag det är helt underbart att kunna sitta på en bänk eller i gräset i en park någonstans och njuta av lite solsken samtidigt som man plöjer några sidor i en bok.
 
5. Vilka är de författare du läser allt av?
Alltså jag vet inte om jag har någon författade jag har läst allt av... Har nog tänkt att läsa alla Colleen Hoovers böcker, och kanske alla Jojo Moyes, men det känns liksom inte som något måste. Jag går mer efter tips och handling än författare.
 
6. Hur går dina tankar när du ska ge bort böcker/boktips?
Försöker tänka lite på vad det är för person som ska få en bok/boktips. Jag kanske inte väljer att rekommendera en bok om sex och kärlek till en killkompis som mest läser fantasy liksom. Annars försöker jag helt enkelt tipsa om böcker som jag själv tyckte var väldigt, väldigt bra. Det är as simple as that.
 
7. Inbunden eller pocket?
Pocket! Enda gången jag faktiskt vill ha inbundet är om det är en illustrerad utgåva, annars tycker jag bara dom är stora, klumpiga och tunga. Så mycket smidigare med en pocketbok som är lätt att ta med sig överallt.
 
8. Vilken är den senaste boken du köpte?
Hittade Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer på Erikshjälpen förra veckan, och den blev min för 8 kr. Perfekt!
 
 9. Vilken är din bästa sommar- respektive vinterbok?
Mina bästa vinterböcker är helt klart de första Harry Potter-böckerna (alla där dom fortfarande firar jul på Hogwarts). Jag tycker det är så mysig känsla i dom, och julavsnitten är magiska! Har nog ingen sommarfavorit men all lättläst contemporary är perfekt för varma och somriga dagar.
 
10. Vad äter/dricker du när du läser?
Jag blir alltid så inne i boken när jag läser så jag varken äter eller dricker. Önskar dock att jag var sådär himla klyschig och kunde njuta av en kopp te medans jag läser, men så är alltså inte fallet. Jag är dessutom allergisk mot smulor och fläckar i mina böcker så skulle inte riktigt våga heller.
 
 
Böcker, Listor | |
#1 - - Maja:

Kul med boklista! Den kanske jag också gör en dag. :-) Är nu i full gång med att knåpa ihop ett inlägg över bokrea-böcker som jag tycker man ska överväga att köpa :)

Svar: Jamen gör det :) ååh, vilket kul inlägg att se fram emot!
Amanda Martinsson

Upp