diy: trollstavar

Har nämnt det tidigare men lika bra att göra det igen. I början av mars ska jag och Michaela anordna en Harry Potter-fest, och vi försöker gå så all in vi kan med rekvisita etc. Så för ett tag sedan träffades vi hemma hos mig för att tillverka trollstavar. Vi använde oss av Alicias guide och majanns trollstavstutorial.
 
Du behöver:
• Blom- eller ätpinnar i valfri längd och tjocklek
• Täljkniv och sandpapper (valbart)
• Limpistol och några limpinnar att fylla på med
• Pärlor, stenar eller annat som ger lite annan struktur
• Färg att måla med sedan (det är inte med på bilden för jag passar på att måla mina på jobbet)
 
Är du inte riktigt nöjd med spetsen på staven börjar du med att tälja lite försiktigt tills du har en form du tycker är bra. Äger du sandpapper kan du sandpappra lite försiktigt efteråt, jag hoppade över det.
 
Gå sen bananas med limpistolen! Börja med att mäta ut hur långt handtag du vill ha, där satte jag en limring för att veta.
 
Sen är det bara att limma på. När limmet har svalnat något rullar du pinnen med limmet mellan dina händer för att få till ett någorlunda jämntjockt handtag på din trollstav. Det gick lite sådär halvbra för mig, men blev ändå nöjd med mitt slutresultat så misströsta inte om den ser för j*klig ut till en början.
 
När du fått till ett hyfsat handtag kan du jobba med lager och strukturer som du vill. Jag gjorde lite ringar längs med hela handtaget och satte pärlor i knoppen.
 
När allt lim torkat är det bara att måla staven i den färg du vill. Jag blandade svart och silver för att få till en snygg mörkgrå färg och körde bara med vanlig brun till den andra staven. Dekorerade med guldfärg, vilket jag blev sådär halvnöjd med så får se om jag kanske målar om dom. När färgen torkat är det bara och börja trolla!
 
 
DIY, Harry Potter | |
#1 - - Lili:

Nämen åh så fint och pyssligt!

Svar: Superkul att göra ^^
Amanda Martinsson

Upp