boktips från januari

 Första månaden på året blev en ganska bra månad läsmässigt måste jag ändå säga.
 
Allra första boken för året blev Everything, everything av Nicola Yoon. Boken handlar om Maddy som lider av SCID, en sjukdom som gör att hon inte får gå utanför sitt hem. När Olly med familj flyttar in i huset bredvid påbörjas en udda vänskap, en vänskap som sedan övergår till kärlek.
 
Detta var en väldigt mysig start på året. Boken är väldigt lättläst och handlingen griper tag i mig vilket gjorde att jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. En mycket gullig och lättsmält bok med en twist jag inte såg skulle komma. 
 
Många av kapitlena består av annat än bara berättande text. Det är chattkonversationer, små bilder, scheman som det här ovan med mera. Ett inslag jag anser gör boken roligare att läsa.
 
Bok nummer två blev Livet efter dig av Jojo Moyes. Den handlar om Louisa som helt plötsligt står utan jobb. I jakten på ett nytt hamnar hon till slut som personlig assistent åt Will, som efter en motorcykelolycka blivit förlamad från halsen och nedåt. Will ser inte längre någon glädje med livet, något Louisa bestämmer sig för att ändra på.
 
Alltså wow vilken berättelse! Jag plockade upp den här boken utan att veta vad den skulle handla om och i tron om att det kunde vara en gullig historia. Visst var den emellanåt gullig, mysig och rolig men hela tiden med ett djupt allvar liggandes bakom det hela. Jag gråter väldigt sällan till böcker men när jag läste Livet efter dig gick det inte att hålla tillbaka tårarna, samtidigt var det många gånger jag lockades till skratt. Mitt tips till er är helt enkelt att läsa den.
 
Tredje boktipset är Morris Lessmore och de fantatiska flygande böckerna av William Joyce. Detta är en bilderbok med lite text, men illustrationerna är så underbara att jag vill tipsa om den ändå. Själva handlingen minns jag knappt och det är inte handlingen i sig som gjorde läsupplevelsen bra utan det är som jag skrev nyss de otroliga bilderna. En fin bok att ha framme för andra att bläddra i.
 
Fjärde boktipset är Fury av Shirley Marr. Boken handlar om rika Eliza och hennes high school-vänner som man redan från början får reda på har begått ett mord. Man får sen följa händelser som leder fram till det här mordet och även Elizas tankar under utfrågningar med mera. Den här boken var görspännande till en början, man vet inte vem som har dött eller varför och det är medryckande att bit för bit lösa pusslet. Dock tappar berättelsen mig något mot slutet, men det är fortfarande en läsupplevelse jag uppskattar.
 
Böcker jag läste och inte rekommenderar:
 
 
Böcker | |
Upp