vad jag har ätit i veckan #21

Då var första veckan i Göteborg gjord och jag måste säga att jag stormtrivs än så länge. Lägenheten och området runt är så himla, himla mysigt. Men det här inlägget ska fokusera på vad jag lagat och ätit i veckan så let's do that.
 
I söndags lagade vi pasta rosso med vitlöksstekta champinjoner utifrån ett recept i Mera Vego. En supergod och snabb maträtt, vill ni ha receptet så köp hem boken ;)
 
I måndags köpte vi hem kött för första gången på jag vet inte hur länge. Vi lagade nämligen i en fylld köttfärsrulle och jag vet inte om sojafärs/quornfärs håller ihop lika bra. Gör den det?
 
I alla fall så hackar man en lök och blandar med färsen. Bred ut färsen på ett bakplåtspapper. Ta sen en burk creme fraiche med valfri smak och bred ut den ovanpå färsen. Efter det strör du över en påse riven ost med god smak och rullar sen ihop allt till en rulle. Lägg rullen (utan bakplåtspapper) i en ugnform och häll över ett paket grädde och krydda sen efter behag. Ställ in i ugnen i ca 40 minuter, 200 grader. Kolla så att den är helt genomstekt innan servering. Vi åt det tillsammans med pärlcous-cous.
 
På tisdagen testade jag ännu ett recept på quinotto, denna gången med portabellosvamp och majs. Superkrämig och god. För att göra denna så kokar du upp 300 g quinoa i 1 liter buljong. När den kokat upp så dra kastrullen från värmen och låt quinoan stå under lock i ca 10 min. Skiva 4-5 portabellosvampar tunt och fräs tillsammans med 3 tunt skivade vitlöksklyftor och 2 msk smör. Lyft sen ur hälften av svampen och vänd ner quinoan (men häll av den först). Häll i 1,5 dl vitt vin och låt det koka in. Tillsätt sen 1,5 dl grädde och 50 g riven parmesan. Rör om tills det är krämigt. Fräs 3 dl majs i olja och låt det sen rinna av på hushållpapper. Ät quinotton toppat med majsen och svampen.
 
På onsdagen begav vi oss till GG-bar här i Göteborg, det var nämligen quizkväll. Men innan quizet beställde vi lite mat, jag testade deras pulled oumph-burgare som var helt okej men inget överväldigande precis.
 
I torsdags lagade vi en glutenfri spetskålspaj. Receptet på denna kommer senare i veckan tänkte jag.
 
Fredagen spenderade jag ensam hemma i lägenheten då David var på aw med sitt jobb. Hade först tänkt beställa något från foodora men inne på Hemköp blev jag så himlans sugen på pasta så köpte hem färska, fyllda pastakuddar som jag sen åt med massa ostpulver och en klick creme fraiche med parmesan- och vitlökssmak.
 
I lördags så testade vi att göra sprängd sushi. Vi följde helt enkelt Lotta Lundgrens recept men skippade sparrisen. Faktiskt riktigt gott, men nu blev jag sugen på att testa att göra riktig sushi.
 
Har ni ätit något gott i veckan? Tipsa gärna, älskar att testa nya maträtter och recept.
Recept, Ätbart | |
#1 - - a n n i k a:

Gott!

Svar: Ja, riktigt gott :)
Amanda Martinsson

#2 - - Annie - lättlagat vegokäk:

Åh, jag har varit så sugen på att testa vegansk sprängd sushi! Det får blir någon gång snart :)
Angående färsen där, så TROR jag att det kan få till med vego, för den håller ju precis som du trodde inte alls ihop lika bra.

Svar: Nee, det var det jag misstänkte... Får kanske ta och googla och kolla lite :)
Amanda Martinsson

#3 - - Maja:

Älskar morotssåsen med vitlöksfrästa champinjoner fårn mera vego. Mums alltså. Ur den har vi även gjort grön carbonara som jag gillar mycket.

Svar: Har lagat en hel del från mera vego nu, alltid så himla gott ^^
Amanda Martinsson

Upp