boktips från mars

Mars var en riktigt dålig månad läsmässigt, vilket förmodligen berodde på flytten och att jag hade massor med saker att fixa klart på jobbet innan jag slutade. Well, well, en hel bok blev det i alla fall.
 
Sophies historia är egentligen två historier i ett. Till att börja med har vi berättelsen om Sophie Lefevre. Hon driver tillsammans med sin syster ett hotell i en liten fransk stad. Första världskriget härjar och tyskarna har tagit över staden. En tysk kommendat visar stort intresse för ett portätt av Sophie som hennes make målat. Detta tvingar till slut Sophie till ett livsavgörande beslut.
 
Sedan har vi berättelsen om Liv. Liv bor i London och året är 2006. I hennes lägenhet hänger portättet av Sophie som hon fått i bröllopsgåva av hennes avlidne man. Liv har ingen aning om tavlans historia eller värde och när den uppdagas uppstår en rättstvist mellan Liv och de som ser sig som tavlans rättmätiga ägare.
 
Boken känns till en början som två olika berättelser men till slut börjar de sakta vävas samman. Jag tycker själv att det är mest intressant att läsa om Sophie. Jag har många gånger svårt för Livs val och handlingar vilket för med sig någon slags form av irriteradkänsla. Men på det stora hela är det en väldigt bra bok, inte Moyes bästa, men en bra bok.
Böcker | |
#1 - - ida:

Skaaa läsa den här nu! Läste Me Before You innan och tyckte den var såå bra.

Svar: Alla böcker av jojo moyes jag läst hittills har varit superbra, men ingen slår livet efter dig :)
Amanda Martinsson

#2 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Tack för tipset! :)

Svar: Jojo moyes böcker är så himla bra :)
Amanda Martinsson

Upp