vad jag har ätit i veckan #26

Herregud vilket väder vi har eller? Dör lite vad varmt och skönt allt är. Jag håller tummar och tår för att det fortsätter såhär hela sommaren, det hade verkligen inte varit fel. Men dags att titta på vad jag ätit under veckan.
 
Förra söndagen lagade vi till en champinjonsås med Ikeas grönsaksbollar och pasta. Snabbt, lättlagat och gott. Koka pasta. Skiva och stek en låda färska champinjoner i smör. Tillsätt ett gäng grönsaksbollar och häll sen på 2,5 dl grädde, 2 buljongtärningar, 1 msk dijonsenap och lite peppar. Låt det småkoka ihop och strö till sist över några strimlade soltorkade tomater.
 
I måndags skulle vi göra en grönsaksgratäng men insåg att det var ungefär hundra olika moment som skulle kokas och stekas länge på olika håll. Vi var hungriga och gjorde istället alltsammans i en stor stekpanna så blev nästan mer grytliknande, men fortfarande väldigt gott. Hacka 1 gul lök och 1 röd lök, dela 2 zucchinis i mindre bitar och stek sen alltsammans i en stor stekpanna eller gryta. Häll på ½ påse fryst sojafärs och låt allt stekas klart.
 
Tillsätt en förpackning hela tomater och 2 dl vatten. Smula ner 1 buljongtärning och låt allt koka ihop. Strö till sist över 100 g riven parmesan och rör runt. Servera som det är eller ät med något gott bröd till.
 
I tisdags skulle jag testa att använda detta för första gången.
 
Har faktiskt aldrig ätit surkål innan och blev positivt överraskad, det var ju riktigt gott! Iallefall, för att göra dessa godingar till mackor så skiva och stek 1 förp halloumi. Blanda ihop 1 150 g färskost med 1 msk senap och massa gräslök. Rosta surdegsbröd, bred på färskosten, lägg på 2 skivor halloumi och sen ett stort lager med surkål. Toppa med babyspenat.
 
I onsdags var vi ännu en gång på GG-bar, kan nog snart räkna till stammisar. Vi quizade, drack öl och catchade upp med Sanne och Christoffer som vi inte träffat på några månader. Vi gick sen vidare till Biljardpalatset och spelade några omgångar med biljard. Supertrevlig kväll men nu var det kanske maten vi skulle fokusera på ja... Jag åt deras ribs ännu en gång, är nog det på menyn jag tycker är godast i dagsläget.
 
I torsdags var vi lediga och passade på att testa ännu en recept från mera vego. Denna gången pankopanerade vi tofu...
 
...och åt tillsammans med stekt ris. Tofun smakade nästan precis som fiskpinnar så vi tyckte inte riktigt det passade med riset, hade nog varit godare med en annan kryddning eller att byta ut mot typ feta eller halloumi.
 
I fredags mötte jag upp ett gäng kompisar i Slottskogen för grill och chill (mer om det i ett annat inlägg). Vi grillade halloumiburgare på engångsgrillar som sen avnjöts i det fantastiska vädret.
 
Igår hängde jag också i Slottskogen större delen av dagen. Middagen åts däremot hemma på balkongen vid nästan halv 10 på kvällen. Alltså fatta att den här bilden är tagen halv 10 på kvällen! Och det går fortfarande att sitta ute utan jacka! Utan att frysa! Och det är ljust! ♥♥♥
 
Vi beställde pizza, som ni kanske såg på förra bilden. Lök, paprika, svamp, oliver och kronärtskocka, och det viktigaste av allt, kebabsås!
 
Vädret ska fortsätta vara underbart ett tag till som jag förstått det så passa på att njut nu så hörs vi senare i veckan.
Recept, Ätbart | |
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

Oh nu blev jag hungrig :D gott allt såg ut

Svar: Det var massor med gott ^^
Amanda Martinsson

#2 - - Daniella 🌙:

Är det dyrt på GG bar? :)

Svar: Sådär...ribsen med sötpotatispommes kostar 150, en hamburgertallrik 140. Öl ligger från 40 och uppåt :)
Amanda Martinsson

#3 - - Karin:

Allting ser så gott ut! Måste testa GG bar nästa gång jag besöker Göteborg :)

Svar: Jamen gör det ^^ Det är ju dock en e-sportbar så var beredd på att det är ganska nördigt
Amanda Martinsson

#4 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Alltssssåååå så himla underbart, jag vill komma alla dagar om jag kunde :D Och då är jag ändå inte missnöjd med min egen mat :D

Svar: Åh, kul att höra ^^ blev mycket gott veckan som var :D
Amanda Martinsson

Upp