vad jag har ätit i veckan #16

Då kör vi igång veckans matsedel....
 
Först ut har vi förra söndagen. Då åt vi en krämig pastarätt med makaroner och quornfiléer. Koka makaronerna, häll av vattnet och klicka i en halv burk med Milda vitlök och örter. Stek quornfiléerna och klicka sen i resten av Mildan och pressa ner ett par vitlöksklyftor.
 
I måndags gjorde jag potatisplättar med parmesan och timjan, följde receptet i Mera Vego (köp den billigt nu på bokrean, tips tips!). Åt det tillsammans med broccoli och svarta vinbärsgelé.
 
På tisdagen vart det superskoj att laga mat eftersom receptet innehöll en hel del olika moment, men det var fortfarande väldigt lätt och snabbt att göra. Ställ in laxfiléer i ugnen, 200 grader i 15-20 minuter. Pickla en strut rädisor, och det gör du genom att koka upp en blandning på 0,5 dl vitvinsvinäger, 1 dl socker och 1,5 dl vatten. Skiva eller klyfta under tiden rädisorna och lägg i en burk. När blandingen kokat upp häller du det över rädisorna och låter det sen svalna.
 
Sen ställer du dig och skivar en låda champinjoner, stek dessa i massa smör tills all vätska har dragits ut. Häll då på 1 dl grädde/havregrädde och låt det småputtra ihop i ca 10 minuter. Sedan strör du över en valfri mängs Västerbottenost och smakar av med salt och peppar. När du gjort detta så tinar eller kokar du valfria bönor, jag tog sojabönor och haricot verts. Smält lite smör i en kastrull och häll sen i bönorna och låt de värmas upp i smöret. Salta, peppra och servera med allt det andra. Alltså såååå himla gott.
 
I onsdags kom jag hem sent från jobbet så ville laga något snabbt. Det blev äggröra med lite västerbottenost i som jag åt i tortillabröd med smulad fetaost, skivad avokado och körsbärstomater.
 
I torsdags lagade vi till en quinoasallad med quinoa, babyspenat, fetaost, gurka, rödlök och picklade rädisor från tidigare i veckan. Åt salladen invirad i ett tortillabröd tillsammans med lite pesto. Gott, gott, gott!
 
I fredags bjöd mina fina kollegor mig på After Work. Vi var på Sällskapet här i stan där det för kvällen fanns en asiatisk buffé. Massa god mat, god dricka och goa kollegor. En riktig toppenkväll!
 
Vill be om ursäkt för en extremt dålig bild... I lördags var jag på sittning och vi blev serverade mexikansk buffé från Järnspisen. Efter ett ganska stort alkoholintag var denna mat rena drömmen, haha.
 
Hur har eran matvecka sett ut?
 
 
Recept, Ätbart | |
#1 - - Sandra:

Vill bara säga att jag verkligen älskar de här inläggen varje vecka. Sån inspiration!

Svar: Vad roligt att höra ^^ älskar att laga mat så det är kul att kunna dela med mig av det vi gör varje vecka :)
Amanda Martinsson

#2 - - Elsa Henriksson:

Åh vad gott allt såg ut, och vad hungrig jag blev nu haha ;)

Svar: Det var gott också ^^
Amanda Martinsson

Upp