fem middagar i veckan

Idag blir det ett lite modifierat matinlägg. Men vart har "vad jag ätit i veckan-inlägget" tagit vägen undrar kanske ni (eller så gör ni inte alls det). Lugn, bara lugn, det är tillbaka nästa vecka. Anledningen till att det bara visas fem middagar den här veckan är för att jag just nu befinner mig i Linköping hos Lina och varken orkar, hinner eller vill ta med datorn för att sitta och göra matinlägg medan jag är här. Ni får helt enkelt nöja er med vad jag ätit söndag till torsdag.
 
I söndags var det alla hjärtans dag, vilket jag och David inte firade nämnvärt. Vi bestämde oss dock för att köpa hem något att äta istället för att laga själva. Det fick bli thai-mat från närmaste thaistället. Skulle verkligen vilja kunna laga lika god pad thai som den man köper.
 
I måndags lagade vi tomatsoppa med ingefära och wasabikräm. Receptet är taget från boken Mera Vego som jag kan rekommendera till typ alla som gillar mat.
 
I tisdags åt vi en spenatlåda med kidneybönor, fetaost och zucchini bland annat. Dela en liten zucchini i mindre delar och lägg i botten på en ugnsform. In i ugnen i 10 minuter 225 grader. Tina under tiden en påse hackad, fryst spenat och blanda ner kidneybönorna. Vispa ihop 4 ägg med 1 dl grädde, valfria kryddor och ca 1 dl riven ost. Tärna ett paket fetaost.
 
När zucchinin har stått i 10 minuter tar du ut formen och häller på spenatröran. Strö över fetaosten och häll till sist över äggvispet. In i ugnen i 15-20 minuter, så att äggen hinner stelna.
 
Till spenatlådan drack jag det här knasiga istéet från Ikea. Förväntade mig att det skulle smaka skog (och alltså inte särskilt gott), men blev positivt överraskad över hur gott det var.
 
I onsdags lagade vi en risonirisotto med stekta champinjoner, sojabönor och lite haricot verts. Sååå gott! Receptet hittade jag här.
 
Avslutningsvis åt vi Kahuna Buns i torsdags. Korvbröd med en fyllning på creme fraiche, ananas, limejuice, curry, quornfiléer och koriander. Inte riktigt så gott som jag hade hoppats på, men helt okej snabbmat.
Recept, Ätbart | |
#1 - - Lis Mari:

Jag är så matavundsjuk nu!!!

Svar: Vart mycket god mat i veckan ^^
Amanda Martinsson

#2 - - Lis Mari:

Jag har nu planerat in ett sådant matinlägg för vecka 8, tanken är att publicera bilder och recept och sådant :-D

Svar: Åh, vad kul :) älskar att se vad andra äter ^^
Amanda Martinsson

#3 - - Sandra:

Synd att det sista receptet inte var så gott som du tänkte för det LÄT i alla fall hur gott som helst!

Svar: Jag tyckte det var lite för syrligt liksom, hade kanske blivit godare om man minskat på limejuicen :)
Amanda Martinsson

Upp