vad jag har ätit i veckan #23

Har haft en så himla bra vecka. Ganska lugnt på jobbet, mestadels fint väder, har äääntligen hittat en häst att rida här i Göteborg och så mycket god mat på det. Så låt oss ta en titt på vad jag ätit.
 
Förra söndagen lagade vi till en pastasås med ädelostsmak. Koka valfri mängd pasta. Medan den kokar så steker du hackad lök, delad zucchini och skivade champinjoner tillsammans. När de börjat bli lite mjuka har du i 2 dl grädde och 1 dl mjukost med ädelostsmak. Låt det hela koka ihop och smaka av med salt och peppar. Mycket enkelt och mycket gott.
 
Sen råkade det visst bli pasta två dagar på raken (vilket inte gör mig något, skulle kunna leva på pasta). Gjorde broccolipesto med stekt halloumi utifrån receptet i mera vego. Har aldrig tänkt på hur lätt det egentligen är att göra egen pesto. Får nog göra det oftare.
 
I tisdags frestylade jag ihop vegetariska biffar med morot, fetaost och wokgrönsaker. De blev tråkigt nog sådär. Better luck next time helt enkelt.
 
Sen vart det onsdag och vi var återigen iväg på pubquiz, och återigen hamnade vi på GG. Är det några Göteborgare som läser bloggen så kan jag verkligen rekommendera deras onsdagsquiz, bra organiserat och väldigt blandade frågor med 10 temafrågor på slutet. Fast nu var det maten vi skulle prata om och jag testade deras burgare som var riktigt god.
 
I torsdags åt vi en rykande varm gryta, vilket passade perfekt då regnet öste ner utanför fönstret.
 
Receptet på denna veganska gryta hittade jag hos Elsa. Verkligen supergod så testa, testa, testa!
 
Så var det fredag och vi firade in helgen med champagne och en vitlökig räkrätt med brödsås (yes ni läste rätt, en sås gjord på bröd). Receptet hittade jag här men bytte ut dom stora räkorna mot små "vanliga". Har nämligen för mig jag läst att det inte är snällt mot miljön att äta de stora.
 
Vi avslutade matveckan med wraps fyllda med Ikeas grönsaksbollar, grönsaker, fetaost och Garants färdiga kalla sås med ingefära/chili/sojasmak.
 
Och vi sidan av åt vi majskolvar med hemmagjord tryffelmajonnäs och riven parmesan. Dreglar typ bara av att se bilden, så himlans goda var dom. Skär färdigkokta majskolvar i minder bitar, pensla med olja och ställ in i ugnen i ungefär 10 minuter, 200 grader. Under tiden gör du majonnäsen (insåg precis nu att majonnäs stavas med två n, ALDRIG tänkt på innan, har alltså i nästan 26 års tid trott att det stavas med bara ett n).
 
Blanda ihop 2 äggulor med 0,5 msk vinäger och 0,5 msk dijonsenap. Sen droppar du i 1,5 dl rapsolja under kraftig vispning. Vispa ihop till önskad tjocklek. Smaksätt sedan med 0,5-1 msk tryffelolja, salt och peppar. Ät majsen tillsammans med majon och riven parmesan.
Recept, Ätbart | |
#1 - - ♫♪ sandra:

ser gott ut!

Svar: Massa gott var det :)
Amanda Martinsson

#2 - - Alicia:

Åh vad fint porslin du har! Älskar blandade brittiska tallrikar med blomster och landskapsmotiv ^^ Använder själv såna ;) Och kul att göra egen pesto! Jag har så mycket basilika nu så jag kanske skulle prova :)

Svar: Tack :) man kan hitta mycket fint på loppis ^^
Amanda Martinsson

#3 - - Sandra:

Alltså majskolvar <33 Så länge sedan jag åt det!

Svar: Så jäkla gott!
Amanda Martinsson

#4 - - Emma Grann Fotografi:

Den där pastan såg väldigt väldigt god ut!!

Svar: Det var den också ^^
Amanda Martinsson

Upp