fem seriefavoriter

Jag är en sån person som älskar att titta på serier. Har plöjt igenom hur många som helst och har fortfarande en hel hög i min to watch-lista på imdb. Idag tänkte jag tipsa om mina fem favoritserier. Har ni inte sett dessa så gör det!
 
1. The OC
OC var en av de första serierna jag började följa på tv. Blev tipsad av en kompis så missade de två eller tre första avsnitten tror jag men jag blev hooked ändå. I OC får vi följa Ryan, en förortskille med strulig bakgrund som till slut får flytta in hos den rika familjen Cohen i Orange County. Sen har vi allt som en ungdomsserie bör innehålla; kärlek, drama, humor, gråt, bra musik, snygga killar och framförallt en bra och spännande handling. Även om den har ett par år på nacken nu så är det fortfarande min absoluta favorit-serie. Jag har sett första till tredje säsongen (fjärde och sista är tyvärr inte bra) hur många gånger som helst och jag gråter, skrattar och lider med karaktärerna lika mycket fortfarande. Se den säger jag bara.
 
2. Orange is the new black
Jag var nog en av de sista i min bekantskapskrets med att se Orange is the new black. Den hade inte riktigt väckt mitt intresse innan men efter lite påtryckningar från vänner satte jag mig ner och såg första avsnittet, och sen kunde jag inte sluta titta. Piper hjälpte i ungdomen sin dåvarande flickvän att smuggla knarkpengar och nu många år senare blir hennes roll i det hela upptäckt och Piper får 15 månader i fängelse som straff. Man får sedan följa Pipers liv i fängelset med allt vad det innebär.  Ett stort plus tycker jag är att man får veta historien bakom många av fängelsets fångar, det gör att man känner mer med dem under seriens gång. Det finns i dagsläget tre säsonger och har ni inte sett de än så uppmanar jag er att göra det.
 
3. Arrested Development
Här har vi väl egentligen den enda rena komediserien på listan. Jag hade inte hört talas om Arrested Development innan jag träffade David, och en av orsakerna är väl för att den aldrig blev särskilt stor i Sverige. Detta är dock bland det roligaste som går att se i avsnittsform. Serien handlar om den dysfunktonella familjen Bluth och deras företag, och hur de med många om och men försöker driva det så bra det går. Jag har ibland skrattat så jag gråtit till den här serien. Karaktärerna är så speciella och humorn helt underbar.
 
4. Make it or Brake it
Det här är nog en serie inte många hört talas om och inte många vet om. Tror inte den har visats i Sverige över huvud taget men alla säsonger finns på Netflix om nu någon blir intresserad. Make it or Brake it fokuserar på fyra gymnastiktjejer och deras väg till OS. Serien innehåller förrutom massa snygga gymnastikmoves, bra musik, massa tjejdrama och en härlig stämning. Även om det finns vissa saker men stör ihjäl sig på ibland så väger allt det bra över. Perfekt slösoffe-tittande.
 
5. Orphan Black
Orphan Black kretsar kring Sarah som i första avsnittet får se en tjej ta livet av sig framför ett tåg. Hon snor tjejens plånbok och inser att Beth, som den döda tjejen heter, ser exakt ut som henne själv. Sarah bestämmer sig för att ta över Beth's identitet vilket gör att hon snabbt får reda på att hon är en klon och att det finns många fler som henne och Beth. Det här är en sjukt spännande serie som hela tiden tar nya vändningar, vilket gör att det är svårt att bara se ett avsnitt då och då, man vill helst se allt på en gång för att få reda på vad som händer. Jag är även grymt imponerad av Tatiana Maslany som spelar alla dessa kloner.
 
Hedersomnämnande: So you think you can dance
Jag är medveten om att sytycd inte är en direkt serie utan en tävlingsshow på tv men jag måste ändå tipsa om den. Jag är en person som älskar att dansa (sen är jag inte särskilt bra på det, men det är en annan femma) och jag älskar att kolla på snygg och bra dans, och framförallt andra dansstilar än vanlig ballroom (vals, cha-cha, rumba, tänk er let's dance). Jag har följt So you think you can dance sedan säsong 2, och det finns i dagsläget 12 säsonger med så mycket grymt bra dans och så mycket grymt bra dansare. Ett par av mina favoriter från alla säsonger bjuder jag på här nedanför.
 
Hip Hop med Melanie och Marko från säsong 8. Handlar om en brudgum som blivit övergiven vid altaret och bästa vännen som finns där för honom tills han inser att det är henne han egentligen är kär i. Jag gråter varje gång jag ser den här dansen för att den är så himla fin.
 
 
Hip Hop med Alex (en av mina absoluta favoritdansare i sytycd ever) och Twitch från säsong 7. 
 
Ännu en Hip Hop-rutin. Denna gång med Chelsie och Mark från säsong 4. Älskar Hip Hop-rutiner där de samtidigt får spela roller och berätta en historia, och inte bara dansa.
 
Avslutar med en contemporary-rutin med Neil och Danny från säsong 3. Har ungefär hundra dansrutiner till jag skulle vilja tipsa om men det här inlägget skulle fokusera på serietips och inte dans, så ni fick lite smakprov i alla fall. Hojta till om ni vill se mer dans, för jag har som sagt en hel hög med favoriter till.
 
Har ni andra serier att tipsa om får ni väldigt gärna göra det, är öppen för förslag.
 
Filmer och serier | |
#1 - - Lis Mari:

Make it or break it har jag sett om typ tusen gånger. I Love it! The O.C. gillar jag första säsongerna på :)

Svar: Jaa, mot slutet var inte oc någon höjdare men första säsongerna älskar jag :)
Amanda Martinsson

#2 - - Elina:

Jag är precis som dig, har sett tusen serier och "Att-titta-på-listan" blir allt längre! Arrested Development är helt kart en av mina favoriter också, men inte den nyaste säsongen som kom långt efter att serien egentligen lades ner.

Gossip Girl är en favorit som jag sett om flera gånger, och Twin peaks!
Just nu ser jag på Breaking Bad, Sons of Anarchy, O.C. (har inte fastnat än och är på säsong 1, avsnitt 10) och typ 10 andra serier.

Svar: Håller med om att nya säsongen av Arrested Development inte var sådär jättebra. Har du inte fastnat för OC efter 10 avsnitt tror jag inte du kommer göra det senare heller :) Gossip Girl håller jag på och kollar igenom nu, även Greys Anatomy, The Walking Dead och American Horror Story
Amanda Martinsson

#3 - - Tokyoyo:

ÅH, arrested development är såå himla bra! Ju fler gånger man ser den desto fler "nya" grejer upptäcker man. Blev så sjukt glad när det kom en ny säsong! Och OITNB och även Orphan Black är grymma serier.

Svar: Ja, och så himla rolig. Finns nog ingen annan serie som jag suttit och skrattat så mycket till :)
Amanda Martinsson

Upp