vad jag har ätit i veckan #6

Redan första advent idag. Jag älskar verkligen månaden vi har framför oss nu, tycker den är så himla mysig. Nu ska vi dock fokusera på vad jag ätit under veckan som har gått. Den har bjudit på lite allt möjligt.
 
I söndags åt vi vad som kanske ser ut som köttbullar och gegga...
 
...men i själva varket var ost- och jalapeñofyllda köttbullar med cousotto, som risotto men med cous cous istället för ris.
 
I måndags blev det pastagratäng med ostsås och svamp. Och så lite sojabönor till det. Mmm...sojabönor.
 
I tisdags stog jag och panerade strömmingsfiléer för fullt.
 
För det stod strömmingswrap på schemat. Den som kom på den geniala idén att äta mat invirat i bröd borde få medalj.
 
I onsdags blev det fisk igen. Dillstekt hoki tillsammans med rökigt potatismos. Alltså, moset var ju inte rökigt utan det innehöll varmrökt lax, därav namnet. Gott var det i alla fall.
 
Torsdagen bjöd på nudlar, grönsaker och kyckling tillsammans med en sås gjord på bland annat jordnötssmör och sesamolja. Mums!
 
Vegetarisk paj blev det i fredags. Den innehöll babyspenat, körsbärstomater, rödlök och färskost med vitlökssmak. Det stog i receptet att en paj var en portion men det var alldeles för mättande, varken jag eller David fick i oss hela pajen.
 
Till sist har vi gårdagens middag. Carnitas chilaquiles, som tydligen är en frukosträtt i Mexico. Jag och David valde dock att äta det till middag. Carnitas påminner om pulled pork men körs i ugnen tillsammans med Coca Cola bland annat. Sen består resten av en tomatsås, tortillachips, smältost, ägg och fetaost. Serverades med en sås på matyoughurt, honung och jalapeño.
Ätbart | |
#1 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mums

Svar: verkligen :)
Amanda Martinsson

#2 - - lovisa:

wow! grymt! så himla kul att du också kör veckomatlista som bloggformat. cousotto lät sannerligen spännande! har du hittat på det själv? tänker att det borde bli överkokt väldigt lätt med tanke på couscous korta koktid?

Svar: Hittade receptet på cousotto en mattidning för några år sedan har jag för mig. Det blir i princip inget tuggmotstånd i cous cous utan den blir mest som en krämig och god gröt, men lök och svamp i gör att man har något att tugga på iaf :)
Amanda Martinsson

#3 - - Malin Lundgren:

men så gott cousotto såg ut att vara, jag älskar risotto så kanske borde prova det! :)

Svar: Gör det! Supergott ^^
Amanda Martinsson

Upp