mina fem favorit-julfilmer

1. Grinchen - Min absoluta favorit bland alla julfilmer. Denna ser jag minst en gång i december varje år. Tycker Jim Carrey gör den julhatande Grinchen så himla bra och jullandskapet i Whoville är så mysigt och fint. Det i kombination med en gullig grundstory, mycket humor och massa julkänsla gör den min favorit.
 
2. Flickvänner från förr - Vet inte om detta räknas som en julfilm egentligen, men den bygger på Dickens berättelse "En julsaga" så tar med den ändå. Filmen handlar om Conner som är en riktig playboy och inte tror på kärlek. När han åker för att fira sin brors bröllop ställs han under en natt helt plötsligt öga mot öga med flickvänner från det förflutna. Jag tycker detta är en väldigt mysig romantisk komedi och även om det inte är en renodlad julfilm har den fortfarande lite julkänsla.
 
3. Elf - Åh, den här filmen är så härligt knäpp. Buddy blir uppfostrad av en av tomtens nissar men när han blir större och större inser han att det inte är där han hör hemma. Buddy åker till New York för att hitta sin biologiska familj. Sen händer det massa knasiga och knäppa saker under tiden. Den här är så himla härlig på alla sätt och vis. Will Ferrell spelar naiv nisse så himla perfekt. Har ni inte sett den så gör det.
 
4. Tomten är far till alla barnen - En riktig svenska julklassiker och även en av de bästa svenska komedier som släppts tycker jag. En stor dysfunktionell familjekonstellation ska fira jul tillsammans och allt blir bara fel, fel, fel. Jag skrattar så jag gråter varje gång jag ser den.
 
5. Musse Piggs Julsaga - Detta är den klassiska berättelsen av Charles Dickens men i tecknad Disney-version. Där många av Disneys uppskattade karaktärer är med, bland annat "spelas" Scrooge av Joakim von Anka. När jag var liten minns jag att den gick på tv varje julafton vilket gör att den har en speciell plats i mitt julhjärta.
 
Vilka är era favoriter?
 
Filmer och serier, Jul | film, grinchen, jul, julfilm | |
#1 - - Sanna:

Hejsan, just nu har jag en tävling i min blogg där man kan vinna en valfri bikini från To Die For Swimwear! In och kika vetja! :)

#2 - - Alice:

Hejsan, jag vill bara tips om min adventskalender med 4 tävlingar fram till jul. Den tredje luckan hittar du här: http://alicelindstrom.se/2015/december/lucka-3-2.html#comment Förlåt om du inte gillar såna här kommentarer!

#3 - - Erica Andersson:

åhh julfilmer är underbart! älskar grinchen och alla mussepiggs julsagor:)

Svar: Visst är dom bra? :) så mysigt att se julfilmer nu i december
Amanda Martinsson

#4 - - Malin Thorell - hobbyfotograf:

Åh, jag älskade Musse Piggs julsaga när jag va liten :D

Svar: Jag med ^^ såg den varje jul
Amanda Martinsson

#5 - - Emma Grann Fotografi:

Åh de är riktigt bra :)

Svar: Ja, visst är dom ^^ älskar julfilmer
Amanda Martinsson

#6 - - Linn Strömberg:

Bra filmer! Grinchen är ju ett måste varje jul

Svar: Det är den verkligen :) bästa julfilmen ^^
Amanda Martinsson

#7 - - Alicia:

Åh, Grinchen är min idol! Men favvojulfilmen är ändå Love Actually :)

Svar: Ja, och Jim Carrey gör honom sååå bra ^^ har bara sett Love Actually en gång tror jag, borde kanske ta och se den snart igen :)
Amanda Martinsson

#8 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Ensam Hemma är en oslagbar favorit hos mig :)

Svar: Har inte sett den sen jag var liten så kanske ska ge den en chans till :)
Amanda Martinsson

#9 - - Moa:

Åh grinchen är ju en klassiker!
Har btw en helt nystartad blogg och har tävlingar varje dag fram tills 31 december. Hoppas du vill vara med! (speciellt stor vinstchans just nu när ingen vet om den hehe)

Svar: Ja, Grinchen är himla bra ^^
Amanda Martinsson

#10 - - A M:

Bästa filmerna!

Svar: Eller hur!? ^^
Amanda Martinsson

#11 - - Ida:

Älskar sådana här inlägg med julfilmer, älskar julfilmer helt enkelt hahah! Mina favoriter är Elf, The Grinch och Polarexpressen :)

Svar: Jag med, haha ^^ kul att bli tipsad ifall det är något man inte sett innan också. Polarexpressen är fin men inte en av mina favoriter :)
Amanda Martinsson

Upp